כשכותבים תוכן שיווקי, קופי, מיקרו קופי או כל טקסט למען האמת, חשוב לדבר לרגש של בקוראים, לסקרן אותם ולעורר אמון.
אבל מה אם כל המאמצים שלכם חוטאים למטרה כי נפלתם באותן טעויות שכולם עושים? בואו נדבר על זה, ונתחיל לכתוב תוכן איכותי לאנשים, ולא רק לגוגל.
כתיבה שיווקית טובה צריכה להתמקד בנקודה אחת בלבד, כי כשאתם ברורים, גם הקורא שלכם יישאר איתכם לאורך הדרך. הקושי מובן, יש לכם הרבה יתרונות שאתם רוצים להעביר ללקוח ואין בעיה להציג אותם, אבל: אתם צריכים לדעת להבדיל בין יתרון לבין מסר השיווקי.
מסר שיווקי יש רק אחד! והוא צריך להיות מודגש לכל אורך הטקסט. זה לא אומר שצריך לכתוב את אותן המילים כמה פעמים. זה אומר, שצריך להעביר את אותו המסר במילים שונות כדי שהוא יכנס לראש.
כתב של רופא" זאת דרך יפה לומר למישהו שיש לו כתב מכוער ולא קריא. באותו אופן, ניסוח של עורך דין בכתיבה שיווקית, לא מעביר רושם של תחכום - אלא של בלבול מוח.
תחשבו על זה: איך אתם מרגישים כשמישהו זורק לכם מילים כמו "בהתאם להוראות הנ"ל" או "באופן מובהק וחד משמעי"? רוב האנשים, כולל הלקוחות שלכם, מרגישים שעמום וחוסר חיבור במקרה הטוב. ובמקרה הרע מתעצבנים על חוסר הבהירות שלכם. כתיבה שיווקית צריכה להיות זורמת, קלילה ונגישה – ממש כמו שיחה עם חבר על קפה ☕.
טיפ ליישום: במקום "מתן שירותים בהתאם לצרכי הלקוח", אפשר לכתוב "תקבלו את השירות שאתם צריכים" פשוט, כן (כן, אומרים כן, לא כנה) וקולע 🎯.
תתחילו עם העיקרית! לשמור את התוכן המעניין לסוף זה כמו להגיש כמה ראשונות לא טעימות ולהבטיח שהקינוח יהיה מדהים. מה הבעיה? רוב האנשים לא יישארו לקינוח בסוף, כי הם כבר איבדו עניין באמצע הדרך 😴.
איך עושים את זה נכון? תתחילו עם הפאנץ' / הוק. תנו לקוראים שלכם סיבה להמשיך לקרוא כבר מהשורה הראשונה. למשל, אם יש לכם מבצע, תכתבו אותו ישר: "50% הנחה על כל החנות – רק השבוע!" במקום להתחיל בתיאור ההיסטוריה של העסק שלכם.
מיקוד זה שם המשחק - הכתיבה שלכם צריכה לדבר ישירות ללקוח שלכם, לקהל היעד שלכם, לא לכולם.
תשתדלו לכתוב ממש עבור אדם ספציפי. צרו "פרסונה" כלומר תמציאו מישהו עם שם, עבודה, מקום מגורים וסטטוס משפחתי, תחשבו על מה "מדליק" אותו ומה מעציב אותו - ותכתבו בשבילו.
שאלו את עצמכם: מי האדם שעומד לקרוא את הטקסט הזה? איך הוא מרגיש? איזה פתרון אתם מביאים לו?
כשאתם אומרים שהמוצר שלכם הוא "הכי טוב", "הכי זול", או "הראשון בישראל", אבל לא מגבים את זה בעובדות, אתם עושים יותר נזק מתועלת. הלקוחות שלכם מזהים בקלות כשמנסים "למכור להם לוקשים" עם מילים גדולות שאין מאחוריהן שום דבר אמיתי.
ואם יש מאחורי המילים הגדולות משהו אמיתי ציינו אותו! אל תישארו עם הבטחות ללא כיסוי ומילים ריקות.
המילים "כאמור" ו"בעצם" הן כמו אורחים מיותרים במסיבה – הן שם, אבל אף אחד לא צריך אותן.
"כאמור" היא מילה שמרמזת שכבר דיברתם על משהו, אבל אם זה לא ברור מהטקסט שלכם, עדיף פשוט לחזור עליו ישירות. לעומת זאת "בעצם", מעמיסה ומסרבלת משפטים, מבלי להוסיף שום ערך אמיתי.
"מגוון" היא מילה שנכתבת בכמה מצבים:
במקום לכתוב "מגוון", תנו דוגמאות שממחישות את ההיצע שלכם. למשל: "יש לנו פסטות כל מיני סוגים – ספגטי, פנה, רביולי, ועוד." זה לא רק מבהיר, אלא גם גורם ללקוח לדמיין בדיוק מה הוא הולך לקבל 🍝.
זכרו: כשאתם מדייקים ומפרטים, אתם לא רק מושכים את הקוראים – אתם גם בונים אמון.
למה? הפירוט מעניק שקיפות ללקוח, וגם אתם נתפסים כמי שיודעים על מה הם מדברים, לא כמי שזורקים מילים נטולות ערך לאוויר.
שימוש מופרז במילות חיפוש, לטובת קידום אורגני בגוגל, עלול לגרום לטקסט שלכם להישמע מאולץ ומנותק.
בסופו של יום, גוגל אוהב ערך, וכשאתם כותבים בשפה מדוברת, הגולשים נשארים יותר זמן כדי לקרוא וכך גם גוגל מוצא אתכם כרלוונטיים. אם תכתבו רק בשביל מנועי חיפוש, הדירוג זמני וזה לא יתפוס לאורך זמן.
אם תכתבו תוכן מעשיר שכיף לקרוא, גם גוגל וגם הגולשים יעריכו את זה.
טקסט בלי פיסוק, הוא כמו מפה בלי סימוני דרך. הגולשים הולכים לאיבוד, וכך גם המסר שלכם. שימו נקודות, פסיקים, וסימני שאלה במקומות הנכונים, בלי להתבייש.
נכון, לרוב הכתיבה שלנו ביום יום נעשית בווצאפ, ושם פחות נוהגים לנקד. הסיבה ששם זה תופס, זה כי מדובר בהודעות קצרות + חלק מדו שיח. בחיים האמיתיים, יש ים טקסטים בכל מקום - וכדי שמישהו אשכרה יקרא אותם הם צריכים להיות ברורים ועיניינים.
טעות נפוצה: שימו לב, אין רווח לפני סימן קריאה או שאלה. זה פשוט לא תקני 🤷♀️
זה נראה לך תקין ? אז זה לא ! זה תקין!
אם אתם רוצים להוסיף דרמה או הפסקה למחשבה, תשתמשו בשלוש נקודות, זאת הדרך התקינה (וגם זה במידה). שתי נקודות משאירות את הקורא תקוע באמצע. 🚧
אם אתם מרגישים שאתם חייבים להוסיף נימה מסתורית, תוסיפו נקודה נוספת. אין פה אמצע, זה או נקודה אחת לסיום המשפט, או 3 נקודות ל"ההמשך יבוא", אבל גם את זה – רק אם ממש חייבים.
רגע ברצינות, לכתוב באופן תקין זה בסיסי. שגיאות כתיב הן כרטיס ביקור גרוע - הן משדרות חוסר מקצועיות, וזה בדיוק מה שאתם לא רוצים. עברו על הטקסט שלכם לפני שאתם מפרסמים. אם יש ספק, תבדקו.
כולנו בני אדם וקורה לפעמים שבהיסח הדעת מתחלקת לטקסט שגיאת כתיב, כדי למנוע את זה תדאגו לעבור על הטקסט שוב למחרת או בקשו ממישהו שיציץ.
בשורה התחתונה, הכתיבה השיווקית היא הייצוג המילולי לעסק שלכם. אתם רוצים לייצג את עצמכם בצורה הכי מדויקת, מקצועית ואמינה שיש.