אם גם אתם מרגישים שעמודי החיפוש של גוגל נראים לאחרונה אחרת - אתם לא לבד. פחות דירוגים, פחות שאלות נפוצות, פחות קישורים עם כוכבים או מחירים. וגם כשיש, הם נדחקים הרבה יותר למטה.
מה קרה לכל ה־Rich Results שאהבנו (ושעבדנו כל כך קשה כדי להשיג)? התשובה טמונה באחד השינויים הכי גדולים שגוגל עשתה בשנים האחרונות: AI Overview.
ה-AI Overview (בעבר נקרא גם SGE - Search Generative Experience) הוא חלק ממהפכת ה-AI של גוגל.
מדובר בתצוגה חדשה שגוגל משלבת במעלה עמודי תוצאות החיפוש - סיכום אוטומטי המבוסס על בינה מלאכותית, שמייצר עבור המשתמשים תשובה "סגורה", כמעט מיידית, לשאילתת החיפוש שלהם.
לדוגמה, חיפשתם "איך לנקות כתם יין אדום מהספה"? במקום שתקבלו אוסף של קישורים, תוצאות עם כוכבים, סרטונים, שאלות קשורות ופריטי schema עשירים - גוגל פשוט תציג לכם סיכום בגוף ראשון עם טיפים וניסוחים כמו "ספיגת הנוזל" או "סודה לשתייה".
מה שהתחיל כניסוי מוגבל בארה"ב הפך בחודשים האחרונים לחלק מממשק החיפוש בגרסה הגלובלית - ולפי הצהרות של גוגל בכנס I/O 2024, זו רק ההתחלה.
לכאורה, זה נראה פשוט: האלגוריתם השתנה. בפועל, התמונה עמוקה יותר. גוגל לא הפסיקה לתמוך בסכמות או בנתונים מובנים, אבל כשהיא מציגה תשובה שנוצרה בבינה מלאכותית - היא מפחיתה באופן מובהק את ההצגה של פריטים עשירים אחרים.
WordStream - חברת שיווק דיגיטלי אמריקאית ושותפה רשמית של Google, המספקת כלי פרסום וניתוח נתונים, פירסמה דו"ח בנושא ביוני 2025. הדו"ח מראה על ירידה של עשרות אחוזים בהופעת תוצאות עם כוכבים, מחירים, שאלות ותשובות או וידאו ממוזער .
התוצאות שפורסמו מראות בבירור כי הופעת AI Overview מלווה בצניחה חדה בשיעור ההופעה של רכיבי SERP כגון:
המשמעות היא שכש- AIO מוצג, שאר האלמנטים התומכים בנראות ובקליקים נדחקים החוצה
(Wordstream משערים שה- CTR ירד בכ-25% עד 2026).
במילים פשוטות: גוגל מציגה פחות פריטים עשירים - כי היא מעדיפה להוביל את התשובה בעצמה.
לפי ניתוח שפורסם באתר SE Ranking (אפריל 2025), בקרב שאילתות שבהן מוצגת תצוגת AI Overview, חלה ירידה של מעל 28% בהופעת תוצאות עשירות (rich results) כמו דירוגים, כוכבים, שאלות נפוצות וסקירות מוצרים - לעומת שאילתות רגילות. הדוח מציין בבירור שהאלגוריתם "נוטה לדחוק אלמנטים ויזואליים כאשר יש תצוגה גנרטיבית פעילה" (SE Ranking SERP Features Report).
ליז מ-MUZA Digital מסבירה:
"זה לא רק שהתצוגה של ה-AI לוקחת הרבה מקום פיזי - אלא שלגוגל כבר פחות חשוב להבליט תוצאה אחת עם schema עשיר, כי הוא מייצר בעצמו תשובה "עשירה יותר" שמרכזת כמה מקורות"
אם נסתכל טכנית, רוב הפריטים העשירים נשענים על מבני נתונים מסומנים - Schema.org, JSON-LD וכו'.
אבל מה שקורה בפועל הוא שגם כשאתרים מסמנים נתונים כמו שצריך - האלגוריתם של גוגל פשוט לא מציג אותם, במיוחד כשיש AI Overview.
סוגי תוצאות עשירות שהושפעו במיוחד:
וזה לא בהכרח בגלל שהדפים פחות איכותיים - אלא כי גוגל שמה את עצמה במקום המתווך החכם שנותן את המידע במקום להפנות אליו.
כן ולא.
מצד אחד, המשתמשים מקבלים תשובה מיידית, בלי צורך להיכנס לעשרות אתרים ולברור בין המלצות.
מצד שני, יש כאן פוטנציאל להטיה, לשגיאות ולמעין "מונופול מידע" שבו גוגל מחליטה מה נכון ואיך להציג אותו.
מחקר של Pew Research מ-2024 מצא ש-59% מהמשתמשים לא מזהים שמדובר בתשובה שנוצרה ב-AI, אלא חושבים שזו המלצה אובייקטיבית מגוגל עצמה.
והבעיה? לפעמים מדובר בתשובות שגויות, מוטות או פשוט לא מעודכנות.
כאן זה נהיה מעניין - ומאתגר.
AI Overview לא רק דוחק את התוצאה שלנו מטה, אלא גם משתמש בתוכן שלנו כדי לנסח תשובה שלא בהכרח תקשר בחזרה אלינו.
מטר מ-MUZA Digital מסביר:
"זה כמעט כמו לשלם על פרסום, ואז לראות את המודעה שלך מייצרת השראה למודעה אחרת שלא מקשרת אליך. התוכן שלך הפך ל'חומר גלם' עבור הבינה של גוגל."
המשמעות:
לא מדובר בהיעלמות זמנית או באג של תצוגות עשירות, אלא בשינוי תפיסתי עמוק באיך גוגל רואה את תפקידה: לא רק כמנוע הפניה, אלא כספק תוכן חכם.
AI Overview הוא כלי מדהים - אבל גם אתגר עצום למי שחי על אורגני. אז מה עושים? מתאימים את עצמנו, משקיעים באיכויות שה-AI עוד לא יודע לחקות, וממשיכים לעקוב אחרי השינויים.
מה זה קנוניקל? מה חייב לפתח באומברקו כדי לשמור על קידום אורגני תקין?
ואיך כותבים לגוגל ו- AI בלי לשכוח את המשתמש? הכל במקום אחד, בשפה שלא דורשת ידע טכני.